Mittwoch, 5. August 2009

حذف فیزیکی تاثیری بر حرکت سبز ندارد:میرحسین موسوی

میرحسین موسوی نامزد معترض به نتیجه انتخابات گفت که «حذف فیزیکی و دستگیری‌ها» تاثیری بر حرکت سبز مردم در ایران نخواهد گذاشت.

آقای موسوی افزود که «شبکه بزرگی» از مردم نسبت به «خطاهای» صورت گرفته اعتراض دارد و اسیر «نفرت پراکنی‌ها و پرونده‌سازی‌ها» نخواهد شد.

به گزارش وب‌سایت قلم‌نیوز، نخست‌وزیر پیشین ایران که ۱۲ مرداد در جمع گروهی از جوانان سخن می‌گفت، توصیه کرد که «نیرو‌های حداکثری» بر اساس خواسته‌ای «حداقلی» گردهم جمع بشوند و «اختلاف‌ها» را کنار بگذارند.

وی همچنین اظهار داشت که باید درباره این «نهضت عظیمی» که آغاز شده در سطح ملی و بین‌المللی «روشنگری» شود.

آقای موسوی جریان‌ها، احزاب و مردم معترض به نتیجه انتخابات را دعوت به «وحدت» کرد و افزود: «من امروز انسجام ملی را بین استان‌های مختلف و بین فرهنگ‌ها و اقشار مختلف نسبت به هم، خیلی بیش از قبل از انتخابات می‌بینم.»

این نامزد معترض به نتیجه انتخابات اعلام کرده است که در آینده‌ای نزدیک، جبهه‌ گسترده‌ای را راه‌اندازی خواهد کرد که در آن بسیاری از جریان‌های فکری، سیاسی و اجتماعی حضور خواهند داشت.

موسوی با اشاره به برگزاری جلسه محاکمه فعالان سیاسی: «این دادگاه‌های کذایی که مقابل روی ماست، نشان‌دهنده عمق مشکلاتی است که در کشور ما وجود دارد»

شکل‌گیری این جبهه گسترده با واکنش برخی از محافظه‌کاران مواجه شده است. بخش قابل توجهی از محافظه‌کاران که به محمود احمدی‌نژاد و آیت‌الله علی خامنه‌ای نزدیک هستند، از نامزدی احمدی‌نژاد در انتخابات حمایت می‌کردند.

نتیجه دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری از سوی مردم، نامزد‌ها، احزاب و جریان‌های سیاسی اصلاح‌طلب پذیرفته نشده است.

میلیون‌ها معترض به نتیجه انتخابات در روز‌های ابتدایی اعلام نتیجه انتخابات با حضور در خیابان‌ها خواستار ابطال انتخابات شدند که با دخالت پلیس و لباس شخصی‌ها این راهپیمایی‌ها به خشونت کشیده شد.

در جریان این راهپیمایی‌ها ده‌ها نفر کشته شدند و صد‌ها تن دیگر نیز دستگیر و زندانی شدند. در میان دستگیرشدگان برخی از مقام‌های دولت‌های گذشته و نمایندگان مجلس نیز دیده می‌شوند.

کروبی: «نه موسوى و نه من، عقب‌نشينى نكرده‌ايم و به اعتراض خود ادامه مى‌دهيم.ما هرگز با اين دولت همكارى نخواهيم كرد. البته به آن صدمه نمی‌زنیم، ولى از اقداماتش انتقاد می‌کنیم»

میرحسین موسوی با انتقاد و اعتراض به بازداشت این افراد، گفت که «این افتخار نیست که چند معاون رئیس جمهور و وزیر و افرادی که لانه جاسوسی را گرفتند و نماد ایستادگی ما در مقابل قدرت‌های بزرگ بودند» این‌ چنین دادگاهی شوند.

به گفته رئیس فرهنگستان هنر «این دادگاه‌های کذایی که مقابل روی ماست، نشان‌دهنده عمق مشکلاتی است که در کشور ما وجود دارد.»

محاکمه برخی از فعالان سیاسی و «اعترافات» دوتن از آنها در جلسه دادگاه، با اعتراض شدید مراجع تقلید شیعه، احزاب اصلاح‌طلب و انتقاد سازمان‌های مدافع حقوق بشر مواجه شده است

در همین حال مهدی کروبی دیگر نامزد معترض به نتیجه انتخابات نیز در گفتگو با روزنامه ال پایس تاکید کرد که وی و میرحسین موسوی به اعتراض‌ها علیه دولت محمود احمدی‌نژاد ادامه خواهند داد.

آقای کروبی افزود: «نه موسوى و نه من، عقب‌نشينى نكرده‌ايم و به اعتراض خود ادامه مى‌دهيم.ما هرگز با اين دولت همكارى نخواهيم كرد. البته به آن صدمه نمی‌زنیم، ولى از اقداماتش انتقاد می‌کنیم.»

وی در این گفتگو اظهار داشت که وی و موسوی، نگران کشته شدن معترضان خیابانی هستند.