Samstag, 5. September 2009

تحریمهای جدید در انتظار رژیم تهران ،خبرگزاری «ریا نووستی» روسیه

"الکساندر رئوتوف" طی مقاله ای که در روزنامه "کامرسانت" به چاپ رسید اشاره می کند که نمایندگان گروه "1+5" میانجیان بین المللی حل مسئله هسته ای ایران (پنج عضو دائم شورای امنیت بعلاوه آلمان) در فرانکفورت بر عدم تمایل ایران برای رفع نگرانی های جامعه جهانی در خصوص برنامه هسته ای خود تاکید نمودند. گروه "1+5" آمادگی خود را برای انتظار تا سه هفته آینده نیز نشان داد یعنی تا زمانی که نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد و اجلاس G20 در پیتزبورگ آمریکا آغاز خواهند شد. اگر تا این زمان تهران آمادگی خود را برای دیالوگ سازنده نشان ندهد، تحریمات جدید بین المللی در انتظار ایران خواهد بود.

نویسنده مقاله تاکید می کند که در ابتدای دیدار مذکور که روز چهارشنبه برگزار شد، دیپلمات ها نشان دادند که نباید منتظر هیچ اعلامیه و تدبیر مهمی در رابطه با ایران را از این جلسه داشت. در وحله اول شرکت کنندگان دیدار خواستار آن بودند که چگونه "محمود احمدی نژاد" رییس جمهور دوباره منتخب شده ایران می تواند بر آینده برنامه هسته ای ایران تاثیر گذارد.

به اعتقاد وی، تبادل نظرات خارج از انتظار نبودند. کشورهای غربی در راس آمریکا معتقدند که ایران به برنامه غنی سازی اورانیوم خویش ادامه می دهد که هدف نهایی آن تولید سلاح هسته ای است و نباید انتظار هیچگونه تغییرات مثبتی را داشت و به همین خاطر زمان آن رسیده که علیه این کشور تدابیری بسیار جدی اتخاذ شوند. روسیه و چین خواستار عدم تعجیل در خصوص اتخاذ تحریمات جدید شدند. به اعتقاد آنها تهران آمادگی خویش را برای همکاری نشان داده است. از جمله گزارش آخر آژانس بین المللی انرژی اتمی که هفته گذشته منتشر شد، نیز گواه این مسئله است.

مولف مقاله به عدم رضایت فرانسه نیز اشاره می کند که از آژانس بین المللی انرژی اتمی خواسته که مکمل گزارش اخیر این سازمان درباره ایران را تنظیم کند.

"یوگنی شستاکوف" خبرنگار روزنامه روسی دولتی "راسیسکایا گازیتا" در مقاله ای که روز سه شنبه منتشر شد، نوشت: "در عین حال اطلاعاتی درباره وجود یک گزارش محرمانه آژانس منتشر شدند که تصویر دیگری از اوضاع در دست می دهد. آنطور که منابعی در آژانس تایید می کنند، این اطلاعات تقریباً یک سال زیر مهر "محرمانه" بودند تا بهانه بدست اسراییل ندهند که به تاسیسات هسته ای ایران ضربه وارد کند. آنطور که روزنامه "فیگارو" تایید می کند، در این سند که از شش صفحه تشکیل شده است، گفته می شود که ایران تحت پوشش برنامه اتمی صلح آمیز، کار بر روی ساخت بمب اتمی را متوقف نکرده است. صحبت درباره پروژه هایی است که به شماره های 110 و 111 مشهور هستند و ریاست آنها را "محسن فکری زاده" دانشمند فیزیک هسته ای بر عهده دارد. بازرسین موفق به گفتگو با این دانشمند نشده اند.

رئوتوف در مقاله خود اشاره می کند که عملا ایران سه هفته وقت دارد تا موقعیت بوجود آمده را تغییر دهد. دیدار فرانکفورت گروه "1+5" بار دیگر به ایران یادآوری کرد که هیئت ایرانی باید تا آغاز نشست های مجمع عمومی سازمان ملل متحد و اجلاس G20 در پیتزبورگ پشت میز مذاکره باز گردد.

وی در نهایت اینطور نتیجه گیری می کند که به اعتقاد کارشناسان اگر طی زمان باقی مانده موضع ایران تغییر نکند، اجلاس G20 می تواند پیامدهای ناگواری را برای ایران بدنبال داشته باشد. از جمله احتمال داده می شود که صدور فرآورده های نفتی به تهران ممنوع اعلام شود که در این صورت ایران با قحطی بنزین مواجه خواهد شد. در همین حال آمریکا خواستار آنست که این مسئله از سوی کلیه اعضای G20 مورد حمایت قرار گیرد و نه فقط از سوی کشورهای غربی در آن.